Według portalu statista.com w 2023 roku marka Lego była warta ponad 53 miliardy Koron Duńskich, co stawia ją na pierwszym miejscu pod względem duńskich marek. Niewiele mniej wart jest holding A.P. Møller-Mærsk A/S, znany bardziej jako Maersk – różnica wynosi 0,19 miliarda DDK. Ten jeden z największych operatorów kontenerowych, z siedzibą w Kopenhadze swoją działalność opiera głównie na żegludze kontenerowej oraz terminalach kontenerowych. W AP Møller-Mærsk działa około 50 terminali kontenerowych na całym świecie, w tym jeden w Polsce. Maersk posiada także m.in. platformy wiertnicze.
Pierwszym w historii zestawem Lego na licencji Maersk był wydany wyłącznie w Danii zestaw 1650. Składający się z 220 elementów niewielki model kontenerowca z 1974 roku był poprawną konstrukcją w małej skali – posiadał zarówno transparentne, jak i kolorowe naklejki.
W XX wieku kolejne zestawy na licencji Maersk prezentowały tylko ciężarówki do przewozu ładunków (kontenerów). Modele o numerach 1651, 1552 i 1831 ukazywały się w latach, kolejno, 1980, 1985 i 1995. Dwa pierwsze były do siebie bardzo podobne – prezentowały kabiny w charakterystycznym odcieniu niebieskiego do których przyczepiane były szare, obrandowane naczepy. Zestaw 1831 to biało-błękitna ciężarówka z białym ładunkiem.
Na kolejne zestawy w barwach duńskiego konglomeratu przyszło czekać 9 lat. W 2004 roku premierę miał zestaw 10152 prezentujący model kontenerowca Maersk Sealand. Blisko 1000 elementów, kilkadziesiąt naklejek, wiele detali, zróżnicowane ładunki – był to najciekawszy model z dotychczas wydanych. W 2005 i 2006 roku ukazały się wznowienia modelu.
W 2010 roku model kontenerowca został wydany ponownie, ze zmienioną szatą graficzną pudełka oraz okolicznościową broszurą informacyjną. Rok później ukazał się pierwszy model pociągu Maersk – zestaw o numerze 10219 zawierał lokomotywę, dwie platformy do przewozu ładunków po torach a także niewielki pojazd kołowy do przewozu kolejnego ładunku. W zestawie znajdują się kontenery w dwóch kolorach oraz 3 figurki pracowników duńskiej firmy. Lokomotywę można łatwo zmotoryzować za pomocą systemu power functions – w zestawie brak silnika.
Ostatni zestaw będący owocem współpracy dwóch najbardziej wartościowych duńskich firm to wydany w 2014 roku model Maersk Line Triple-E, największego wtedy statku transportowego świata, o numerze 10241 – liczący ponad 1500 elementów kontenerowiec z dedykowanym statywem, tabliczką informacyjną i ponad setką naklejek to bardzo reprezentacyjny model, mogący być ozdobą biura czy gabinetu. Jego powtarzalna budowa może trochę nudzić, jednak efekt końcowy wynagradza żmudne oklejanie klocków.
Współpraca dwóch największych duńskich firm, od roku 1974 dostarczyła kilku naprawdę ciekawych modeli – tankowce, ciężarówki i pociągi w różnych skalach, w różnych stylach to gratki dla kolekcjonerów. W przywołanym we wstępie zestawieniu, na piątym miejscu plasuje się firma Vestas, która także doczekała się “swoich” zestawów Lego, o których więcej w jednym z kolejnych tekstów.
Autor: Kacper Popiołek
Więcej newsów i nowości ze świata LEGO znajdziecie tutaj.
Źródła: https://www.statista.com/statistics/589347/ranking-of-danish-brands-by-value/ https://pl.wikipedia.org/wiki/A.P._M%C3%B8ller-M%C3%A6rsk
lego.com
bricklink.com
maersk.com